Néhány szó a motor akkumulátorokról
A motor akkumulátor egy ólom-sav akku.
Normál használat mellett a motorba szerelt akkumulátort a generátor visszatölti. Ez talán senkit nem lep meg. Ami viszont fontos, az az, hogy a motor generátorok méretéből adódó kötöttségek miatt a generátor nem képes teljesen visszatölteni a motor akkumulátorát, hacsak nem hosszú utakon motorzik, órákon át. Az alkalmankénti, rövid ideig tartó motorozás semmiképpen nem elég arra, hogy feltöltse a motor akkumulátorát, különösen, ha az teljesen lemerült. Ezért van az, hogy a motor akkuk hajlamosabbak a lemerülésre, mint az autó aksik. Az autókban erősebb generátor van, amely a rendszeres használat mellett elegendő mértékben feltölti az ólom-sav akkumulátort, így megelőzve a túlmerülést.
Az ólom-sav akkumulátor teljes lemerítésével lerövidíti az akkumulátor használati idejét. A teljes lemerítés alatt itt azt értjük, amikor egy teljesen feltöltött állapotból az akkumulátort annyira lemerítjük, hogy az egyes cellák feszültsége 1,9 Voltra esik vissza. Ez a motor akkumulátorok élettartamát jelentősen lerövidíti.
A gyártók általában megadják naptári hónapokra (évekre) is egy akku élettartamát, de ez nagyon hozzávetőleges. Ezt az időszakot mindig ideális körülmények között tartott akkumulátorra vetítve számítják ki. A valóságban mindenki elhanyagolja az akkumulátorát. Ehhez jön még, hogy ritkán használjuk az akkukat ‘ideális’ körülmények között.
Elmondhatjuk tehát, hogy a túlmerülés csökkenteni fogja az ólom-sav motor akkumulátor élettartamát. A hőmérséklet is nagy szerepet játszik az akkumulátor élettartamában. Az ólom-sav motor akkumulátorok ideális működési környezete 25 C körüli. Nos, tegye fel a kezét, aki ilyen hőmérsékletet mért a motor aksija körül egy nyári napon, mondjuk, a Balaton felé gurulva...
Ha nem akarja, hogy indulás előtt érje utól a baj, vagy hazamenetelkor vacakoljon az indító aksi, figyeljen akkumulátorára! Válasszon korszerű, jó akkut, és használjon akkuőrt, intelligens töltőt, hogy legyen elég kakaó a mociban!